هفتمین کرسی ترویجی پژوهشگاه فقه نظام: «تحلیل معنا شناختی پیشرفت اسلامی»

0 0
  • تاریخ : 1396/2/4
  • بازدید : 167
امتیاز 0.00 تعداد رای 0

هفتمین کرسی ترویجی پژوهشگاه فقه نظام: «تحلیل معنا شناختی پیشرفت اسلامی»

حجت‌الاسلام امین رضا عابدی نژاد در این نشست علمی، به بررسی ابعاد معناشناختی پیشرفت در الگوی اسلام در الگوی پیشرفت اسلامی پرداخت و عنوان کرد: پیشرفت به معنای تحقق مراتبی اهداف نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام امین رضا عابدی نژاد در نشست علمی«تحلیل معناشناختی پیشرفت اسلامی» که در سالن اجتماعات پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد به بررسی ابعاد معناشناختی پیشرفت در الگوی اسلام در الگوی پیشرفت اسلامی پرداخت و عنوان کرد: پیشرفت به معنای تحقق مراتبی اهداف نظام اسلامی است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که فهم صحیح از پیشرفت مترتب بر مؤلفه‌های ویژه‌ای است، اظهار داشت: اولین مؤلفه شناخت دقیق ابعاد پیشرفت، درک دقیق از مفهوم نظام در ادبیات مبانی دین مبین اسلام است.

حجت‌الاسلام عابدی نژاد نظام را در مفاهیم اجتماعی اسلام یک مفهوم اعتباری اجتماعی قابل استناد توصیف کرد و ابراز داشت: هر نظام اعتباری اجتماعی دارای نظام خاص خود است؛ بر این اساس هر نظام اعتباری و اجتماعی که دارای اهدافی است اگر به تحقق و کمال خود برسد به اهداف مراتبی خود نائل شده است در چنین حالتی کنش گران اجتماعی رفتارهای خود را برمدار آن نظام معیار اسلامی تنظیم خواهند کرد.

استاد حوزه و دانشگاه تحقق ابعاد نظام اجتماعی در الگوی نظام معیار اسلامی را متشکل از نظام اهداف توصیف کرد.

گفتنی است محمدجواد توکلی در نقد آراء معناشناختی پیشرفت اسلامی بابیان این‌که برخی از مفاهیم معناشناختی پیشرفت اسلامی باید دقیق‌تر مورد ارزیابی علمی قرار می‌گرفت، گفت: ابعاد مفهومی پیشرفت اسلامی از مبانی است که باید به‌طور دقیق موردبررسی قرار گیرد؛ چراکه در مفاهیم پیشرفت برخی از مفاهیم بسیط و برخی دیگر مرکب هستند.

عضو هیأت‌علمی موسسه امام خمینی(ره) تحلیل مفاهیم پیشرفت و تبیین رابطه آن با نظام اسلامی را از مبانی مغفول نشست ذکر کرد و گفت: تعریف و تبیین این سؤال که آیا پیشرفت متأخر از نظام است و یا پیشرفت تا حاصل نشود نظام شکل نمی‌پذیرد از اصول مهم موردنظر این نشست بوده که کمتر به آن توجه شد.

توکلی با اشاره به اصول تزاحمات نظام‌ها در عمل و اهداف اظهار داشت: در این نشست باید بیشتر به این نکته توجه می‌شد که در ساحت تزاحمات این نظام‌ها باید چگونه مواجهت نظام اسلامی را به اهداف آن نزدیک‌تر کرد برای مثال مفهوم عدالت تزاحماتی اجتماعی را ممکن است در بدنه نظام اسلامی در برداشته باشد؛ بنابراین حل مسائل نظام‌های اسلامی از ابعاد مفهوم شناختی امری مهم در این الگوی بحث دینی است.

 عضو هیأت‌علمی موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به اهمیت تشریح دستاوردهای نظام اسلامی از هویت مفاهیم ابراز داشت: استفاده راهبردی از مفاهیم هویتی اجرایی است که باید در بدنه نظام اسلامی مورد بهره‌برداری قرار گیرد./

منبع:
امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش