1404/7/22

حجت الاسلام مادرشاهی: آیت‌الله اراکی در بحث ولایت فقیه نکته‌ای بیان کرده‌اند که برای بحث ما راه‌گشا است: گفتند اصلِ بحث، خودِ ولایت فقیه نیست؛ مقصود این است که آنچه معمولاً درباره ولایت فقیه گفته می‌شود، نه در بارۀ اثبات اینکه «فقیه می‌تواند ولایت داشته باشد»—که محلِ شک نیست—بل دربارۀ این است که «آیا غیرِ فقیه هم می‌تواند ولایت داشته باشد یا نه؟» نباید صرفاً به نمونه‌های تاریخی یا سیره اکتفا کرد و از آن حکم کلی گرفت؛ هم‌چنین اطلاقات ادله ولایت فقیه باید در جای خود بررسی شود و نمی‌توان اطلاقِ ادله را مبنای رفتار آزاد حاکم قرار داد.

1404/4/31

🔹ملّت ایران در سایه‌ی ایمان به اسلام ناب محمّدی،دارای صفات برجسته‌ای هم‌چون تقوا،  آخرت‌اندیشی، عاقبت‌بینی، عدالت‌گرایی و معنوّیت‌خواهی است که سرشت نیک‌اندیش تاریخی خویش را در «گفته‌های اسلام ناب محمّدی» بازیافته و بازمی‌خواهد. 

1404/4/31

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رجبی با نگاهی نو به ساختار مفهومی مقاومت، به تبیین هندسه فقهی آن در مواجهه با جنگ و صلح تحمیلی پرداخت و ضمن نقد قرائت‌های ناقص از فقه تقیه، سه‌ضلعی «ایمان، هجرت و جهاد» را بنیان جامعه مقاوم دانست. او با تحلیل شبکه مفاهیم فقهی، بر ضرورت بازخوانی عاشورا، بازتعریف حکمرانی دینی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ترویج گفتمان مقاومت تأکید کرد در بخشی از سخنان خود گفت: فقه مقاومت در منظومه فکری اسلام، نه‌تنها راهی برای تقابل با سلطه و ظلم در میدان جنگ، بلکه نسخه‌ای عزتمند برای حفظ کرامت در برابر هرگونه صلح تحمیلی و فشارهای سیاسی است.

1404/4/30

🔹سؤالی که در مورد اصطلاح «صلح تحمیلی» مطرح می‌شود این است که آیا صلح، همان نتیجه پایدار و ارزشمندی نیست که  منافع مردم را تأمین کرده و باید در هر سیاستی در پی آن باشیم؟ پس چرا صلح تحمیلی برای ما غیرقابل پذیرش است؟ 

1404/4/24

در دهه‌های گذشته در مرحله‌ای با حزب بعث شیعه و مسلمان منحرف جنگیدیم و از آن جنگ سربلند بیرون آمدیم و در مرحله‌ی دیگر با مسلمان تکفیری فریب خورده‌ای بنام «داعش» جنگیدیم، ولی ما این‌ دو را دشمن اصلی نمی‌دانستیم، بلکه ایشان را مسلمانان را فریب خورده و ابزار دست نظام سلطه می‌دانستیم. دشمن اصلی همواره در جای دیگری نشسته و نظاره‌گر بود! 

1404/4/18

مدیر گروه فقه نظام سیاسی پژوهشگاه فقه نظام می‌گوید: دورانی که در آن کسی بخواهد صلح یا هر چیز دیگری را به ملت ایران تحمیل کند، گذشته، صنعت هسته‌ای با عزت و استقلال ایران اسلامی پیوند خورده است؛ باید روی آن بایستیم و اجازه ندهیم عزت‌مان پامال شود.

1404/4/2

حوزه/ این جنگ، جنگ گفتمانی و تمدنی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران با نظام سلطه غرب است و اگر ما این تقابل را بشناسیم و بفهمیم، می‌توانیم جایگاه خود را در این منازعه تاریخی و تمدنی بهتر درک کنیم. اسلام می‌گوید، در این جنگ کسانی که سلطه‌پذیر هستند، به اندازه‌ی کسانی که سلطه‌گرند، در شکل‌گیری نظام سلطه و صهیونیست، مسئول‌اند. در جمهوری اسلامی ایران، تجربه مقاومت و پیروزی واقعی از آن زمان آغاز شد که محور «ولایت» به‌صورت حقیقی شکل گرفت.

1404/2/18

پیام مقام معظم رهبری به همایش یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم

1403/4/29

در حاشیهٔ سخنان اخیر حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود عالی

1403/3/18

بر مبنای دیدگاه اندیش‌مندان اسلامی، خوانش اصیل و اولیه اسلام، پیوند ناگسستنی اسلام با حکومت و سیاست است

1403/3/8

غفلت از جنبه‌های فرهنگی، آسیب‌های دراز مدت و گسترده و گاه غیرقابل بازگشتی را به جامعه وارد خواهد ساخت

1402/10/20

هشتاد و چهارمین کرسی از سلسله کرسی‌های پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود. 

1402/10/13

این ایران مقتدر است که تصمیم می‌گیرد کجا و در چه زمانی و با چه کیفیتی و در چند مرحله از حادثه تروریستی کرمان انتقام بگیرد

1402/3/31

آیت‌الله محسن اراکی، با بهره‌گیری‌های فراوان از محضر عالمانِ عامِل و آگاهی‌های ژرف از قرآن و سنت و سیره معصومان (ع) با رصدگری‌های دقیق، ذهن و فکر روشن و تشکیلاتی و قاعده‌مند و دقیقه‌شناسانه، بیرق کارآمدسازی فقه را در پرتو «فقه نظام» برافراشته است

داده ای یافت نشد.